Støt vores sponsorer

Træning i multiatleterne

Træning er uden at tage munden for fuld en væsenlig del af dit liv som multiatlet. Træningen har på den ene side fokus på dig og sikre at du kommer/er i en god form, så du kan yde god præstation, når det gælder. Samtidigt skal træningen sikre, at du er skadesfri, når du står på startstregen. På den anden side giver træningen et social samvær med andre, der har samme interesse. Træningen i multiatleterne sigter mod den bedste kombination af begge sider.

Overordnet har vi i multiatleterne delt træningsåret ind i 4 perioder; restitution, grundtræning, konkurrencespecifik træning og konkurrenceperioden. Det er ikke så firkantet. Vi har reelt to konkurrenceperioder; nemlig juni og august måned med lidt ekstra i begge ender, hvilket betyder en del individuel træning i sommerferien, men her hjælper facebook-gruppen gevaldig.
 
I 2017 vil september og oktober måned være restitionsperioden og efterfølgende tager vi fat på grundtræningsperioden henover vinteren til medio marts 2018. Fra medio marts til primo juni har vi den konkurrencespecifikke træning, inden det går løs med konkurrencerne.
 
I multiatleterne er der organiseret træning for voksne i:
  1. Svømning.
  2. Cykling.
  3. Løb.
Multiatleternes ungdomstræning er samlet i Esbjerg Ungdomstriatlon, som er et tilbud primær til unge mennesker mellem 14 og 23 år. Der er også plads til yngre, som I har talent eller masser af gå på mod. Vi kan altid snakke om det og finde en løsning. I Esbjerg Ungdomstriatlon arbejder vi på at skabe miljø, hvor der er plads unge på alle niveauer. I øjeblikket har vi fællestræning stort set hver lørdag, hvor vi har to træningspas samme dag for dem som kan det. Det er i orden at snuppe et enkelt af træningspassene. Klik her for at læse mere om Esbjerg Ungdomstriatlon.
 
Det kniber gevaldigt med et træningstilbud til børn under 14 år, men det må se på hen ad vejen, når vi har aktiveret forældrene, fundet en ildsjæl eller måske blot aftalt en månedlig fællestræning eventuelt sammen med Esbjerg Ungdomstriatlon. Ellers er vores tilbud til børn under 14 år primært rettet mod forældre-barn svømning om lørdagen fra klokken 9.00 til 10.00 samt fra klokken 15.00 til 17.00. Børnene skal være under forældrenes opsyn og primært svømme/lege i det lave bassin.
 
Træningen følger samme program hver uge, når skolerne har åbent, men der kan være afvigelser, hvis træningen falder sammen med enten et arrangement eller en konkurrence. Der er et alternativt program i ugerne, når skolerne holder ferie. Bemærk at skolernes ferie altid starter om lørdagen. Hold derfor altid øje med kalenderen, der viser de aktuelle træningstilbud.
 
Til styring af intensiteten i de enkelte træningspas anvender vi i multiatleterne Borgs skala samt intensitetsstyring.